donderdag 10 december 2015

Oom Klaas en die ander....

O
om Klaas heeft ook nog familie, een tweelingbroer of zo, maar daar kan de beste man op zijn zachtst gezegd niet zo best mee opschieten… dat is echt een familievete. “Jan” zo zei oom Klaas een paar dagen geleden toen hij in het land was, “Jan, ik heb een gruwelijke pesthekel aan die man uit het nog hohohogere Noorden”. “Die kerel zit me steeds in de weg”.

Ik kan het wel een beetje begrijpen. Santa Claus, de broer die zich een Duits/Finse naam heeft aangemeten (en tegenwoordig ook een populaire bink in de States is) – in het echt heet hij gewoon Gerrit – zit oom Klaas geregeld in het vaarwater. Met een stel rendieren, zittend op een arreslee voor de stoomboot van oom Klaas gaan is ook niet echt tactisch. Op dat slingeren kom ik nog even terug, want dat heeft een oorzaak.

Claus ehh.. Gerrit is een echte tegenpool van oom Klaas. Oom Klas is lang en dun, Claus (Gerrit) is dik en klein. Oom Klaas mag, wanneer hij het land weer uit is, graag van de zon genieten. Claus (Gerrit, nog maar eens een keer) zoekt altijd de Noordpool op. Hij vindt het zo zielig dat ijsberen geen gezelschap hebben…

En hoe het zit met dat slingeren? Dat is heel eenvoudig. Rudolf, een bijdehand rendier van Claus (GERRIT, dit is al de derde keer!), is constant straalbezopen van de gegiste appels die hem in deze tijd worden voorgezet als voer in Zweden. Geen wonder dat dat beest een rode neus heeft! Als wij mensen een slok of één, twee, drie op hebben krijgen we ook vanzelf een rode neus. Daar hoef je echt niets bijzonders voor te doen.

En Claus laat het maar toe. Dat steekt oom Klaas. Maar dat is nog niet het ergste… “Waarom hebben de beide broers nu ruzie?” wilt u waarschijnlijk weten. Nou het hoe en waarom, daar ben ik nog niet helemaal achter, maar het zit erg diep.

Een voorbeeldje. Beide heren hebben een keer meegedaan aan het programma “World’s Best Children’s Friend”  of zoiets. U weet wel zo’n talentenjacht, maar dan voor de beste kindervriend. Is volgens mij ook nog op SBS Niks geweest.

Oom klaas dacht dat hij de titel met twee vingers in de neus zou winnen. En in Nederland lukte hem dat ook aardig; behalve dan in de provincie Friesland, waar een ander hem het gras voor de voeten wegmaaide. “Die Piter krijg ik nog wel” liet oom Klaas me onheilspellend weten. 

En ik weet dat het oom Klaas inderdaad is gelukt, want Pitertje heeft alleen in Grou nog aanhangers en hij mag zijn feestje dan ook pas vieren op 21 februari, wanneer oom Klaas (en die ander) het land al lang en breed weer uit is.

Ook kreeg oom Klaas nog wat stemmen uit België, Duitsland en een paar andere landjes, maar ’t schoot niet echt op met de puntentelling. Elke keer daarna was het “oom Klaas, zero points, zeroo poewants” en bij die dikzak uit het hoge Noorden “Twelve points, Doeze poewants”. Man, man, man wat was oom Klaas die avond nijdig! En meneer werd helemaal link toen ik zei “Maar oom Klaas, het is toch maar een spelletje?” Echt, oom Klaas ontplofte zowat!

Maar ja wat wil je ook. Die sullige dikzak heeft het prima voor elkaar met een sponsorcontract van een bepaald merk frisdrank. En als dan om het kwartier telkens de reclame met die vrachtwagen - waarop meneer breedlachend is geschilderd – voorbijkomt…. Beetje doorgestoken kaart, als je het mij vraagt.

Nu snapt u gelijk waarom er in sommige gemeenten verbodsbordjes voor de kerstman geplaatst worden. Want dat is Claus… eh Gerrit! En dat is maar goed ook, want oom Klaas en Gerrit door één deur, nee dat zie ik nog niet gebeuren!

PS Volgens mij heeft oom Klaas aan mijn verhaal zitten te morrelen… Ik zie allemaal doorhalingen. Ziet u meteen dat hij echt over de rooie gaat bij het zien van die naam! En ik heb nog wel zo’n mooi familieportret van ze! Kijk maar:



Om nog even terug te komen op de provincie Friesland… Daar is een dorp dat nogal eigenwijs is. Want wie zijn dorp “SintNicolaasga” noemt, of op zijn Fries “Sint Nyk”, dan weet je het wel. Het laatste bekt populair, zo van wij zijn de allerbeste vrienden van de Sint, maar zodra je de Nederlandse naam ziet wordt dat beeld grondig verpest. Tsja… Net alsof ze in het dorp het niet met elkaar eens kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten