vrijdag 4 december 2015

Verhoalen van mien oom Kloas


I
k kin 't nait langer meer uuthoalen.. Ik mout mor es begunnen over mien oom Kloas. Dat vindt hij nait fijn, dat ik zien embargo breek, mor aan aandere kaante, wellicht verdain ik er ain raisje met.....


Oom Kloas is oaltied oal het boetenbaintje van de familie west, gainaine kent hom goud genog en toch komt de beste man elk joar weer eem aanwuppen. Hou dat zit? Dat goa ik joe almoal nou uut de douken doun.

Noar het schient  is meneer oaltied 11 moand vort uut Nederland. En dat komt zo: meneer is noamelk pensionado. Hij ligt dreikwart van ’t joar broen te bakken in de zunne. Mainstal het hij zunnebrandcreme bie de haand met ain factortje van 50. Dat is ook wel neudig, want oom Kloas is wat aan de belegen kaante. Zeg mor gerust dat hij zo oald  is dat hij zien hoaldboarheidsdoatum dik het overschreden...

En oom Kloas kin 't doun. Tja, soms gait het wat minder, dan het meneer teveul speculoazen doan op de beurs, mor over 't algemain is hij knap zuunig, op het vrekkige of binoa. En toch… zo in december wordt oom Kloas inains heul aarg vrijgevig.

Wanneer ik contact zuik met oom Kloas, op ain olderwetse menaaier – want ain slimme telefoon  met doarop whatsapp, facebook en twitter gebruukt meneer nait vanwege al zien fans en email het hij nait meer, omdat hij steeds veul aanbaidens kreeg veur blauwe pilletjes dij hom rechtop in 't zoadel zol’n mouten hoalen -, dan vertelt hij mie dat hij aargens in de buurt van Salamanca zit, of was 't nou Saragossa of zulfs Salou….? Want doar zai ik hom ook best veur aan.

Zo, nou waiten je ongeveer wat veur ain man mien oom Kloas is. Volgende keer schrief ik wat meer over hom.

Je luu begriepen het, dit was veur de Grunnegers onder ons en as extragroatis service doun we de Hooghoarlemmerdiekse vertoalens der direct bie:

I
k kan het niet langer meer uithouden.. Ik moet maar eens beginnen over mijn oom Klaas. Dat vindt hij niet zo fijn, dat ik zijn embargo breek, maar aan de andere kant verdien ik er  misschien wel een reisje mee… 


Oom Klaas is altijd al het buitenbeentje van de familie geweest. Niemand kent hem goed genoeg en toch komt de beste man elk jaar weer even aanwippen. Hoe dat zit? Dat ga ik jullie allen nu uit de doeken doen.

Naar het schijnt is meneer altijd 11 maanden weg uit Nederland. En dat komt zo: meneer is namelijk pensionado. Driekwart van het jaar ligt hij bruin te bakken in de zon. Meestal ligt de zonnebrandcreme met factortje 50 bij de hand. Dat is ook wel nodig, want mijn oom Klaas is aan de belegen kant.  Zeg maar gerust dat hij zo oud is, dat hij de houdbaarheidsdatum dik heeft overschreden.

En oom Klaas kan het er van nemen. Tja, soms gaat het iets minder met hem, dan heeft hij weer eens teveel gespeculoost op de beurs, maar over het algemeen is hij knap zuinig, op het vrekkige af bijna. En toch… zo in december wordt oom Klaas ineens heel erg vrijgevig.

Wanneer ik contact zoek met oom Klaas, op een ouderwetse methode – want een slimme telefoon met daarop whatsapp, facebook of twitter gebruikt meneer niet vanwege al zijn fans en email heeft meneer niet, omdat hij steeds aanbiedingen kreeg voor blauwe pilletjes die hem rechtop in het zadel zouden moeten houden -, dan vertelt hij mij dat hij ergens in de buurt van Salamanca zit, of was het nu Saragossa of zelfs Salou…?  Want ook daar zie ik hem best voor aan.

Zo. Nu weten jullie wat voor een man mijn oom klaas is. De volgende keer schrijf ik wat meer over hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten