donderdag 10 november 2016

Valt de zorgverlener te recenseren?

I
k stuitte via twitter op een alleraardigst stukje discussie over een artikel in het NRC. Daarin werd bijna triomfantelijk gemeld dat VGZ - één van de grote zorgverzekeraars in Nederland - in zee gaat met Zorgkaart Nederland, een initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland, u wellicht beter bekend onder de naam Nederlandse consumenten- en patiëntenfederatie afgekort tot de NCPF.

Dit doet VGZ omdat zij erachter gekomen is dat prestatie-en kwaliteitsindicatoren niet zo best werken binnen de gezondheidszorg. Ze zeggen namelijk vrij weinig hoe een patiënt / cliënt zelf de zorg ervaart.

Afgelopen weekeinde verscheen ook weer de top 100 van ziekenhuizen in het AD. De medewerkers van het winnende ziekenhuis zijn natuurlijk dolblij - en terecht -, maar er zijn kanttekeningen te plaatsen.

Voor zover ik heb kunnen nagaan staan de grote, universitaire ziekenhuizen niet op de lijst. Dat is één manco. Ander punt is dat deze lijst weliswaar een indicatie biedt over de geleverde zorg, maar het blijft een optelsom van prestatie- en kwaliteitsindicatoren. De lijst is niets anders dan een momentopname van een bepaald jaar.

Zou de kwaliteit in een ziekenhuis constant zijn, dan zou het inhouden dat een ziekenhuis zich handhaaft op een bepaalde positie. Doch elk jaar weer zie je dat een vermeld ziekenhuis het ene jaar een paar plaatsen gestegen is op de lijst en vervolgens het jaar erop een paar plaatsen is gezakt. De geboden kwaliteit kan elk jaar hetzelfde zijn, maar door een aantal factoren, die het ziekenhuis niet in de hand heeft, kan de score ieder jaar weer veranderen.

En dan is er nog een “maar” aan deze lijst. Een praktische. Zou een patiënt voor het beste ziekenhuis uit de lijst kiezen als deze 250 a 300 kilometer verderop ligt en het een “vrij eenvoudige” ingreep betreft? In dit licht bezien is de ziekenhuis top honderd vergelijkbaar met de oliebollentest die het AD ook elk jaar weer plaatst. Mensen uit de provincie Groningen gaan echt niet richting Zuid-Holland, omdat daar toevallig de lekkerste oliebollen van het land gebakken worden. 

Terug naar de discussie op twitter. Het lijkt een goed plan. Ervaringen van patiënten/cliënten over zorgverleners delen op een website. Een beetje alsof je een product- of winkelrecensie op kieskeurig, tweakers, of thuisbezorgd doet. En ach, soms nog profijtelijk ook, als je met een recensie een leuke tablet wint.
Nu is een recensie over een winkel of gekocht product niets anders dan een ervaring met een product of winkel die je deelt. Er kunnen bij zo’n recensie wat “kwaliteits-” criteria worden meegegeven als bijvoorbeeld levertijd, prijs en klachtafhandeling, maar de beoordeling ervan is subjectief. 

Pas bij een significant  aantal recensies kun je opmaken of een bepaald product voldoet of dat het met de klantvriendelijkheid en klachtenafhandeling bij een winkel goed of fout zit. Dan komt automatisch de vraag ook op hoeveel recensies voldoende groot zijn. Zijn vijftig recensies voldoende? Honderd? Vijfhonderd?

Nu lijkt me het recenseren van een zorgverlener lastig. Vaak heb je met een zorgverlener een vertrouwensband en probeer je bij problemen er samen uit te komen. Nu wil VGZ dus aan de hand van recensies op Zorgkaart Nederland gaan beoordelen of een zorgverlener “kwaliteit” biedt.  Ik vraag me af of een zorgverlener daar nu op zit te wachten, maar allez.

Dit betekent wel dat Zorgkaart Nederland scherp moet opletten of een geplaatste recensie wel relevant is, of erger nog, er geen misbruik plaatsvindt.  Laat ik dat verhelderen met een voorbeeld.

Op twitter doet een zorgverlener een bepaalde opmerking, die vervolgens prompt verkeerd gelezen wordt. Hele volksstammen vallen woedend over de opmerking heen omdat deze niet in hun straatje past. Naast het gescheld op twitter zijn er ook een aantal heldere lichten, die een zeer negatieve recensie op Zorgkaart Nederland plaatsen, zonder dat ze ooit zorg verleend hebben gekregen van de desbetreffende zorgverlener. Het bleek uiteindelijk een hele toer om deze valse, negatieve beoordelingen van Zorgkaart Nederland af te krijgen.

Dit is het grootste manco aan Zorgkaart Nederland. Hoe wil deze organisatie dit soort misbruik controleren? Want dan krijg je, is mijn idee, al heel gauw te maken met de grenzen van de privacy. Hoe wil Zorgkaart Nederland kunnen verifiëren dat een recensie relevant is? Door beoordelingen te laten vergezellen met, ik noem eens wat, een zorgovereenkomst? Of in het geval van een huisarts, diens patiëntenbestand?  

Nu worden de beoordelingen geanonimiseerd. En wordt pas bij negen waarderingen of meer  gesteld dat deze een betrouwbaar beeld geven. Of dat ook een voldoende aantal is, is de vraag, omdat  het totaal aantal beoordelingen over meerderde jaren de maatstaf is. Achttien verschillende meningen (laten we ervan uitgaan dat ze positief zijn) in één jaar zeggen meer dan achttien beoordelingen in een tijdsbestek van vijf jaar.

Daarbij valt op dat de zorgverlener voornamelijk beoordeeld wordt op zijn of haar bejegening richting patiënt. De persoonlijke beleving van de patiënt/cliënt speelt een hele grote rol. Te groot wellicht, want kennis en kunde vallen buiten de boot.

Laat ik nog een voorbeeld geven. Ouders komen met ziek kind bij de huisarts. De huisarts, een gewetensvol man, concludeert dat het kind aan een virale infectie lijdt. Gewoon uitzieken is het devies en dat meldt hij dan ook aan de ouders. Echter, die zijn na een avondje symptomen zoeken op google,  van mening dat het om een bacteriële infectie gaat en vragen, nee eisen zelfs van de huisarts, dat hij een antibioticum voorschrijft.
Nu zijn Nederlandse huisartsen erg terughoudend als het om het voorschrijven van antibiotica gaat, gezien alle problemen met resistente bacteriën. En een antibioticum helpt niet tegen een virale infectie. Dus de huisarts weigert dan ook een middel voor te schrijven.

Je moet als huisarts wel erg sterk in je schoenen staan om tegen de wil van de ouders in te gaan en geen antibioticum voor te schrijven[1].  U begrijpt ook meteen dat door het handelen van deze huisarts, deze een negatieve beoordeling kan verwachten op Zorgkaart Nederland.

Dus zegt u het maar.  Valt de zorgverlener te recenseren?

PS Van één van de vele contacten uit de zorgsector heb ik begrepen dat Patiëntenfederatie Nederland via een mailing actief zorgverleners vraagt om cliënten aan te sporen een beoordeling te schrijven op Zorgkaart Nederland. Het zou hierbij om plusminus 30 cliënten gaan.

Mocht dit zo zijn, dan riekt dit wel erg naar het ronselen van beoordelingen. Zou een zorgverlener hieraan meewerken en zou dat resulteren in één of meerdere slechte beoordelingen, dan houdt dat in dat de zorgverlener zelf gaat meewerken aan het ondergraven van zijn eigen reputatie. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Nee, dan is een waardering van de cliënt in de vorm van een (kerst)cadeautje beter, ondanks dat er al heel gauw geconcludeerd wordt dat dit een vorm van omkoping is. Maar zeg nu zelf, wat is er op tegen dat een cliënt zijn dank voor de goede zorg toont door zijn zorgverlener te belonen met een blok chocolade of een andere kleinigheid, dat hooguit vijfentwintig euro kost? En reken maar dat de cliënt erg blij is als de zorgverlener zijn of haar bedankje aanvaardt. Uit zo’n gift spreekt veel meer waardering, dan een beoordeling op een website.





[1] Wellicht zou een placebo voorschrijven effect hebben gehad, maar we zeiden het al, de betreffende huisarts is een gewetensvol man en vat zijn rol als poortwachter van de zorg zeer consciëntieus op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten