donderdag 4 mei 2017

Ooievaars in Stadskanaal

G
isteren was het weer eens raak. Telefoon. Aan de andere kant van de lijn klonk de opgewonden stem van mijn partner in crime als het om vogeltjes spotten, computers en fotograferen gaat.  “Jan, heb jij mijn Flickrpagina al bekeken?”

“Neuh”, zei ik argeloos, ik heb familie over de vloer en ben even aan het jongleren met de jaarrekening van de Facultatieve. Puur uit interesse. “Nou, kijk dan eerst maar eens op mijn pagina”. Dus gekeken, want als je beste kameraad met iets aankomt op zijn pagina,  dan kan dat alleen maar een grote verrassing zijn.

En het was er een. Want wat wil het geval? Er waren ooievaars gespot. Nu zie je die hier in de omgeving wel vaker -  een redelijk vermogend oud-ondernemer heeft een eigen vogelparkje en zijn vogels willen nog wel eens een uitje maken - maar dit was net even anders. 

En de laatste tijd zag ik wel erg vaak ooievaars. Rondcirkelend boven onze straat, vliegend door de straat, dus blijkbaar waren ze op zoek naar een goede plek voor een nest. Die is er gekomen, een wijk verderop.

Wat wil het geval? De gemeente is bezig geweest met het rooien van bomen. En heel toevallig hebben ze één boom laten staan. Die prompt is gekraakt door de ooievaars. Bewoners in de buurt hebben vervolgens de gemeente gevraagd  om de boom toch maar te laten staan, omdat er inmiddels een ooievaarsnest in gebouwd was. De ambtenaar wilde de bewoners eerst niet geloven en verwees naar de vogels van de voornoemde ondernemer. Maar helaas.  

Voor mij gisteren een uitgelezen mogelijkheid om een kijkje te nemen, want het is toch wel vrij bijzonder. Ik woon nu 25 jaar lang in “Knoal” en nog nooit is er een ooievaarspaar  geweest die hier, midden in een woonwijk, is gaan broeden.


En de buurt? Die is ontzettend blij en verrast en hopen nu dat het paartje jongen krijgt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten